2008年8月30日星期六

忽然一週 NO. 683

留 言 集
狂 瀾 日 記   蔡 瀾
與 其 用 我 的 三 腳 貓 功 夫 寫 蔡 瀾 , 不 如 借 用 金 庸 先 生 文 字 : 蔡 瀾 是 一 個 真 正 瀟 灑 的 人 。 率 真 瀟 灑 而 能 以 輕 鬆 活 潑 的 心 態 對 待 人 生 , 尤 其 是 對 人 生 中 的 失 落 或 不 愉 快 遭 遇 處 之 泰 然 。 他 不 抱 怨 食 物 不 可 口 , 不 抱 怨 汽 車 太 顛 簸 , 不 抱 怨 女 導 遊 不 美 貌 。 他 教 我 怎 樣 喝 最 低 劣 的 意 大 利 土 酒 , 怎 樣 在 新 加 坡 大 牌 檔 中 吮 吸 牛 骨 髓 , 我 會 皺 起 眉 頭 , 他 始 終 開 懷 大 笑 。 金 庸 老 說 蔡 瀾 瀟 灑 , 蔡 瀾 只 淡 淡 然 說 : 「 通 常 覺 得 自 己 好 大 約 束 人 , 先 覺 得 別 人 瀟 灑 ; 我 從 來 唔 理 世 俗 眼 光 , 所 以 唔 覺 自 己 瀟 灑 。 」 從 不 拘 泥 世 俗 眼 光 地 走 過 六 十 七 載 輕 狂 歲 月 , 蔡 瀾 嗜 琴 棋 書 畫 , 也 會 嫖 賭 飲 吹 。 拍 過 A 級 大 製 作 , 也 拍 過 最 爛 三 級 片 ; 會 帶 團 去 日 本 崗 山 吃 每 年 七 月 二 十 八 日 才 熟 透 的 水 蜜 桃 , 也 會 去 九 龍 城 跟 豬 肉 佬 搭 訕 吹 水 。 花 甲 之 年 , 未 想 過 退 休 。 「 人 諗 退 休 , 係 因 為 做 緊 工 作 唔 開 心 。 我 做 好 開 心 , 做 乜 要 退 休 ? 」 行 程 日 日 密 密 麻 麻 , 最 新 工 作 , 是 從 事 飲 食 網 站 , 還 要 搞 大 牌 檔 。 「 我 最 想 開 妓 院 。 」 真 瀟 灑 的 人 , 才 不 用 扮 清 高 。
蔡 瀾 很 有 原 則 , 原 先 打 算 在 新 開 食 肆 一 邊 試 菜 , 一 邊 做 訪 問 , 後 來 覺 得 不 對 勁 , 叫 秘 書 打 來 改 地 點 。 「 那 家 的 食 物 未 試 過 , 不 好 吃 就 不 寫 , 無 謂 幫 人 做 宣 傳 。 」 結 果 選 址 在 相 熟 的 荷 李 活 道 小 店 , 老 闆 端 來 他 喜 歡 的 芝 士 與 甜 酒 。 他 像 教 蘇 玉 華 般 教 我 : 「 芝 士 不 一 定 愈 臭 愈 好 , 先 試 試 , 再 比 較 , 選 自 己 喜 歡 的 味 道 , 有 興 趣 才 鑽 研 下 去 。 別 人 說 甚 麼 , 不 必 理 會 。 」 蔡 瀾 從 不 賣 帳 , 也 怕 人 奉 承 。 叫 了 一 桌 的 菜 , 永 遠 自 己 付 錢 , 誰 也 不 欠 誰 。 「 通 常 試 四 、 五 間 才 寫 到 一 篇 食 稿 , 稿 費 是 永 遠 都 不 夠 ! 」 他 哈 哈 大 笑 。 六 十 七 歲 才 搞 飲 食 網 站 , 就 是 多 年 來 太 多 人 混 水 摸 魚 , 想 以 正 視 聽 。 「 個 個 叫 我 影 張 相 , 就 以 為 我 介 紹 過 。 有 時 食 物 難 吃 , 讓 人 誤 會 我 無 taste 就 不 好 了 。 在 我 網 站 介 紹 的 食 肆 , 才 有 保 證 。 」 士 可 殺 , 不 可 辱 , 蔡 瀾 可 不 是 省 油 的 燈 。 「 活 到 今 時 今 日 , 戶 口 多 一 個 零 , 少 一 個 零 , 對 我 來 說 分 別 不 大 , 最 重 要 是 做 好 玩 的 事 。 」 好 玩 的 事 , 例 如 在 墨 爾 本 買 古 董 , 「 一 個 騎 兵 用 的 酒 樽 , 樽 面 還 有 灘 血 漬 , 應 該 飲 完 才 死 , 哈 ! 哈 ! 我 鍾 意 拿 上 手 玩 , 你 俾 隻 明 朝 碗 我 , 就 唔 敢 玩 喇 。 」 做 飲 食 節 目 , 也 很 好 玩 。 「 電 視 台 每 次 打 來 , 我 都 問 : 『 有 乜 新 角 度 先 ? 』 角 度 其 實 很 多 , 但 我 不 說 。 」 言 下 之 意 , 是 想 考 考 監 製 能 否 說 中 他 所 想 的 , 這 才 是 真 正 「 好 玩 」 之 處 , 很 老 頑 童 。 「 古 靈 精 怪 的 食 物 , 只 試 一 次 , 甚 麼 貓 、 猴 子 腦 、 炸 活 魚 統 統 不 吃 , 這 些 東 西 討 好 不 到 我 。 「 用 最 普 通 的 材 料 煮 出 有 心 思 的 東 西 , 才 叫 烹 調 。 在 家 , 我 喜 歡 煮 芽 菜 豆 卜 。 」 我 們 眼 中 的 食 家 , 其 實 人 淡 如 菊 。 早 上 七 時 起 、 散 步 、 買 、 煮 早 餐 , 跟 處 理 公 務 。 下 午 通 常 試 菜 , 五 、 六 時 開 始 飲 酒 見 老 友 , 準 時 九 時 睡 覺 , 多 年 如 是 。 晚 上 若 然 醒 來 就 看 電 影 , 剛 翻 看 過 《 清 宮 秘 史 》 。 「 電 視 劇 絕 少 看 , 看 了 只 會 火 滾 。 以 前 還 會 看 新 聞 , 現 在 連 新 聞 也 少 看 , 個 個 女 仔 以 為 自 己 是 歌 星 , 每 講 一 句 說 話 前 總 吸 一 大 口 氣 , 哮 喘 病 咁 ! 」 既 然 在 家 不 「 好 玩 」 , 就 搞 新 意 思 。 最 新 計 劃 是 在 天 水 圍 搞 一 個 大 牌 檔 中 心 , 另 一 件 「 好 玩 」 而 又 不 會 悶 的 事 。 「 成 日 得 把 口 話 幫 人 係 無 用 , 一 定 要 讓 人 自 力 更 生 。 要 跟 政 府 傾 發 牌 問 題 , 得 唔 得 ? 一 開 始 就 問 『 得 唔 得 』 , 永 遠 也 做 不 成 。 」
智 慧 伴 侶
蔡 瀾 是 一 個 不 問 只 做 的 人 , 做 了 他 享 受 的 事 , 就 很 寫 意 。 「 快 樂 之 道 , 就 是 不 跟 悲 觀 的 人 一 起 , 他 們 會 吸 走 我 的 正 面 能 量 。 」 別 以 為 一 把 年 紀 無 慾 無 求 , 他 老 人 家 的 最 終 願 望 , 是 開 妓 院 ! 「 在 澳 門 比 較 可 行 。 多 ? 不 賣 身 就 很 少 。 我 那 些 女 仔 , 要 懂 琴 棋 書 畫 , 跟 客 人 飲 酒 、 傾 偈 … … ( 賣 不 賣 身 他 們 自 己 交 易 ? ) 不 , 不 賣 身 的 , 要 找 賣 身 的 女 仔 不 用 來 我 處 。 」 蔡 瀾 說 的 , 是 一 盤 古 代 生 意 。 他 可 不 是 鬧 玩 的 , 早 兩 年 已 拿 了 澳 門 身 份 證 。 「 對 , 就 是 古 時 的 青 樓 , 是 高 尚 文 化 , 係 男 人 都 鍾 意 啦 ! 我 相 信 俾 三 萬 蚊 , 大 把 大 陸 女 仔 肯 來 做 。 不 過 我 不 喜 歡 PR 這 個 字 眼 , 應 該 叫 intelligent companion , 一 個 有 智 慧 的 伴 侶 吧 ! 」 他 又 哈 哈 大 笑 。

野 蠻 制 度
蔡 瀾 向 來 不 乏 女 人 緣 , 他 主 持 的 節 目 , 總 有 養 眼 靚 女 ; 他 的 文 章 , 也 春 光 旖 旎 。 他 妻 子 張 瓊 文 是 電 影 監 製 , 兩 人 結 婚 幾 十 年 , 但 從 不 見 蔡 太 出 席 公 眾 場 合 , 蔡 瀾 也 很 少 談 及 妻 子 。 「 我 有 甚 麼 好 都 會 寫 出 來 跟 人 分 享 , 但 老 婆 用 不 跟 人 分 享 。 」 張 瓊 文 母 親 是 日 本 人 , 她 是 中 日 混 血 兒 。 難 道 有 日 本 血 統 的 特 別 溫 純 ? 「 不 一 定 , 純 不 純 跟 國 籍 無 關 , 看 你 彩 數 。 」 這 次 , 是 會 心 微 笑 。 蔡 瀾 說 , 他 寫 的 書 , 太 太 很 少 看 , 大 家 都 明 白 對 方 是 個 怎 樣 的 人 。 「 夫 妻 相 處 , 除 了 忍 耐 之 外 , 基 本 上 沒 有 其 他 。 她 辛 苦 ? 我 夠 辛 苦 ! 兩 個 人 相 處 幾 十 年 , 怎 不 辛 苦 ? 「 婚 姻 制 度 是 一 種 非 常 野 蠻 及 不 合 理 的 制 度 , 一 定 是 那 些 沒 有 優 秀 遺 傳 基 因 的 人 想 出 來 。 有 好 的 遺 傳 基 因 , 怎 會 不 想 四 處 播 種 ? 」 蔡 瀾 說 話 , 從 來 沒 有 包 袱 , 尤 其 呷 了 幾 口 甜 酒 之 後 。 「 以 前 經 常 聽 爸 爸 說 , 他 阿 爺 那 代 , 在 街 上 碰 見 老 朋 友 , 不 是 問 人 吃 了 飯 沒 有 , 是 問 娶 了 多 少 個 奶 ( 太 太 ) 。 只 娶 得 一 個 ? 那 你 不 是 成 功 人 士 了 。 」 蔡 瀾 應 該 活 在 二 百 年 前 , 那 就 可 以 邊 娶 太 太 , 邊 泡 妓 院 了 。 「 可 不 是 , 諗 下 都 開 心 , 哈 … … 」 這 樣 一 個 人 , 卻 戇 居 居 地 結 了 婚 。 「 當 然 是 沖 昏 了 頭 腦 才 會 結 婚 , 有 得 再 揀 , 絕 不 會 再 做 這 樣 愚 蠢 的 事 , 無 可 能 ! 「 不 過 , 一 但 沖 昏 了 頭 腦 , 就 要 好 好 守 住 你 的 承 諾 。 」 蔡 瀾 父 親 除 了 告 訴 他 阿 爺 那 代 風 流 韻 事 之 外 , 還 教 他 做 人 三 大 守 則 : 尊 重 人 、 守 時 、 守 承 諾 。 「 一 個 男 人 假 如 懂 得 尊 重 人 、 約 會 不 遲 到 、 說 過 的 話 又 守 信 用 , 應 該 不 會 差 得 去 邊 。 」 因 此 他 雖 然 有 女 人 緣 , 但 不 會 明 目 張 膽 地 拖 女 伴 出 來 。 「 我 不 會 做 一 些 破 壞 承 諾 的 事 。 」
美 女 與 八 婆
不 拖 出 來 , 但 敢 愛 敢 恨 , 在 蔡 瀾 眼 中 , 女 人 只 有 美 女 和 八 婆 之 分 , 沒 有 中 間 。 「 美 女 不 一 定 要 樣 靚 , 性 格 可 愛 就 靚 。 愛 笑 、 愛 吃 的 更 加 靚 , 凡 事 嘻 嘻 哈 哈 不 計 較 , 怎 有 心 思 想 壞 主 意 ? 「 相 反 , 有 些 女 仔 如 花 似 玉 , 但 性 格 刁 蠻 , 聰 明 但 懶 惰 , 說 話 又 沒 禮 貌 , 這 些 就 是 八 婆 。 」 女 拍 檔 當 中 , 蔡 瀾 最 喜 歡 蘇 玉 華 。 「 她 肯 試 , 跟 她 吃 得 很 開 心 。 有 些 女 仔 係 咁 意 食 下 , 唔 夠 努 力 呀 ! 」 女 人 去 到 蔡 瀾 面 前 , 像 看 到 一 面 照 妖 鏡 。 係 人 係 鬼 , 是 美 女 還 是 八 婆 , 他 心 中 有 數 。 「 醜 人 通 常 多 八 怪 , 我 好 彩 , 遇 到 美 女 比 較 多 。 那 個 靚 ? 唔 , 以 前 肥 彭 那 兩 個 女 兒 幾 好 … … 」 嘩 , 上 世 紀 的 事 了 , 鬼 妹 不 襟 老 , 難 保 不 變 大 肥 婆 。 「 不 會 吧 ? 怎 麼 會 呢 ? 那 時 才 十 五 、 六 , 現 在 應 該 不 到 三 十 。 」 他 比 較 念 舊 。 「 我 喜 歡 女 人 有 才 華 , 有 獨 立 思 想 , 不 一 定 要 張 愛 玲 , 張 敏 儀 ( 前 廣 播 處 長 ) 都 好 靚 。 」 喜 歡 女 人 白 癡 無 腦 的 , 向 來 只 是 自 卑 小 男 人 。 「 那 個 趙 乜 鬼 卿 我 都 好 欣 賞 ( 趙 金 卿 ? ) 對 , 我 不 知 她 跟 誰 拍 拖 , 只 知 她 有 很 多 男 朋 友 。 男 人 可 以 有 好 多 女 人 , 為 何 女 人 不 可 以 有 好 多 男 人 ? 」

蔡 瀾 祖 籍 潮 州 , 新 加 坡 出 生 , 父 親 是 位 詩 人 , 後 來 當 電 影 發 行 。 母 親 是 小 學 校 長 , 過 身 前 每 兩 天 幹 掉 一 支 XO 。 蔡 瀾 十 八 歲 留 學 日 本 , 得 邵 逸 夫 賞 識 , 當 邵 氏 駐 日 本 經 理 。 曾 任 嘉 禾 副 總 裁 , 監 製 成 龍 多 部 大 片 , 也 拍 過 李 華 月 的 打 真 軍 三 級 片 。 「 我 所 有 電 影 知 識 , 都 是 邵 逸 夫 先 生 教 的 。 電 影 市 道 一 定 有 高 低 潮 , 黃 梅 調 低 潮 時 , 他 也 是 叫 李 翰 祥 回 來 拍 風 月 片 呀 ! 」 拍 了 三 十 年 電 影 , 幾 大 製 作 都 好 , 不 及 一 部 小 本 投 資 《 群 鶯 亂 舞 》 來 得 窩 心 。 「 我 想 研 究 石 塘 咀 飲 食 文 化 , 索 性 開 部 戲 , 有 得 玩 又 有 錢 賺 , 幾 開 心 。 倪 匡 客 串 做 嫖 客 , 未 拍 已 飲 醉 。 」 最 有 滿 足 感 的 , 是 《 聊 齋 艷 譚 》 。 「 有 次 去 九 龍 城 , 豬 肉 佬 同 我 講 : 『 噚 晚 睇 你 套 戲 , 同 老 婆 不 知 幾 happy 呀 ! 』 」 過 去 了 , 蔡 瀾 懷 念 , 但 不 再 嚮 往 。 他 說 過 , 只 做 「 好 玩 」 的 事 , 如 今 拍 電 影 多 數 蝕 錢 , 就 不 好 玩 了 。 今 時 今 日 , 精 力 都 用 在 帶 團 上 。 剛 從 日 本 回 來 , 九 月 將 去 清 邁 。 我 不 禁 暗 訥 , 這 些 富 貴 團 , 不 會 有 很 多 「 八 婆 」 嗎 ? 「 哈 , 當 你 試 過 帶 二 百 個 瘋 狂 地 自 我 中 心 的 電 影 工 作 者 , 幾 個 旅 行 團 團 友 , 算 得 係 乜 ? 」
唔 睇 罷 就
早 兩 年 訪 問 倪 匡 , 他 慨 歎 「 訪 舊 半 為 鬼 」 , 用 在 蔡 瀾 身 上 , 也 不 為 過 。 「 朋 友 離 世 對 我 人 生 觀 無 乜 改 變 , 生 老 病 死 向 來 看 得 很 開 。 」 跟 蔡 瀾 有 同 樣 修 為 的 人 向 來 不 多 , 黃 霑 走 了 , 只 剩 倪 匡 。 「 黃 霑 是 我 們 三 個 之 中 最 執 , 上 台 還 要 拿 貓 紙 , 我 和 倪 匡 , 嘻 , 上 就 上 , 講 錯 就 講 錯 ! 「 倪 匡 才 是 境 界 最 高 那 個 , 他 時 時 刻 刻 都 好 開 心 , 不 論 金 錢 、 友 情 、 親 情 都 可 以 看 開 。 他 可 以 甚 麼 都 不 做 , 給 他 一 條 蒸 魚 就 好 滿 足 。 「 我 呢 , 還 有 東 西 想 做 , 還 想 搞 天 水 圍 。 」 他 寫 給 黃 霑 的 輓 聯 , 只 是 簡 簡 單 單 的 四 個 字 : 「 一 笑 西 去 」 , 一 代 文 人 , 沒 有 咬 文 嚼 字 附 庸 風 雅 。 「 台 灣 人 話 我 寫 書 無 咀 嚼 空 間 喎 , , 你 睇 就 睇 , 唔 睇 罷 就 , 咀 乜 鬼 嚼 ? 寫 書 同 拍 戲 一 樣 , 愈 多 人 睇 愈 好 , 咁 深 做 乜 ? 」 蔡 瀾 向 來 不 用 深 字 , 務 求 小 學 生 也 看 懂 。 他 的 「 優 質 男 士 播 種 理 論 」 我 未 敢 茍 同 , 但 寫 文 毋 須 用 深 字 這 個 道 理 卻 舉 腳 贊 成 。 不 一 定 下 下 唐 詩 三 百 首 才 叫 勁 , 係 咪 ? 希 望 我 老 細 都 係 咁 諗 。
撰 文 : 林 蕾

3 則留言:

  1. 我都中意蔡瀾唔扮高深, 唔炫耀, 呢種個性, 啱我.

    不過好多佢中意食嘅嘢就真係嘛嘛. 芽菜豆卜, 咦 --- 最唔中意豆卜, 都唔知乜鬼人發明將d豆腐咁嘥法.

    回覆刪除
  2. 咁佢果D 婚姻制度, 一夫一妻制野蠻言論呢? 佢唔知有野叫OPEN RELATIONSHIP 咩? 咪去叫佢老婆玩埋一份囉. 大家都玩玩玩, 哈哈, 咪幾好.

    回覆刪除
  3. 婚姻制度唔野蠻, 邊度野蠻啫? 幾合理吖, 可以離婚架嘛.
    玩你個頭! 一係離婚, 要清楚, 亂七八糟最煩.

    回覆刪除

window.setTimeout(function() { document.body.className = document.body.className.replace('loading', ''); }, 10);